"De Olympische Spelen zetten China op de kaart voor Nederlandse
ondernemers. Bovendien hebben de Spelen zelf aardig wat opdrachten
opgeleverd”, zegt een woordvoerder van het Ministerie van Economische
Zaken.

Zo zorgt Philips voor stadionverlichting, zet Heineken zoals gewoonlijk
het Holland Heineken House neer en regelt DSM de koelingsproducten voor de
sporters. Akzo Nobel voorziet in de verf voor de Watercube, het Olympisch
zwembad.

"De Spelen leveren sommige ondernemingen leuke eenmalige orders op, maar
op lange termijn doet het weinig voor de positie van buitenlandse bedrijven
in China”, stelt Haico Ebbers, hoogleraar internationale economie aan de
Nyenrode Business Universiteit en directeur van het China Instituut.

Succes op de Chinese markt vereist geduld, het opzetten van een netwerk
kost tijd. Maar het voornaamste probleem is volgens Ebbers de concurrentie
van de Chinezen zelf. Volgens de hoogleraar prijzen Nederlandse producten
zichzelf de markt uit. "Of het nou gaat om televisies of om bier, de
Chinezen maken het zelf tegen een lagere prijs. Daar valt moeilijk tegen op
te boksen.''

Volgens cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) leverde de export naar China
in 2007 ongeveer 3,7 miljard euro op. "In 2005 hebben we berekend dat
de afzet in China goed is voor 23.000 banen in Nederland'', aldus
hoofdonderzoeker Wim Suyker van het CPB.

Nederland exporteert voornamelijk metaal, chemische producten en
machines naar China. "Grondstoffen en productiemiddelen om de industrie
daar draaiende te houden'', aldus Suyker. Concerns als DSM en Akzo Nobel
doen er dan ook goede zaken.

De uitvoer van Nederlandse producten valt in het niet vergeleken met de
hoeveelheid goederen die vanuit de Chinese havens naar Nederland verscheept
wordt. In 2007 importeerde Nederland voor maar liefst 28 miljard euro aan
Chinese koopwaar, hoofdzakelijk in de vorm van elektrische apparaten als
computers en televisies, en kleding.

Zodoende gaapt er een tekort van ruim 24 miljard euro op de
handelsbalans tussen Nederland en China. "De Nederlandse uitvoer naar
China is de afgelopen vijf jaar ongeveer verdrievoudigd, maar het
handelstekort is verder toegenomen'', rekent Ebbers voor. Hij verwacht dat
dit de komende jaren niet zal veranderen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl